Sukcesja firmy

Udana sukcesja firmy zapewnia realizację oczekiwania większości ludzi biznesu, aby ich sukces był przenoszony z pokolenia na pokolenie. Zapewnia to długoterminowe trwanie biznesu i jednocześnie zabezpieczenie bytu rodzinie. Zabezpieczenie przyszłości kolejnych pokoleń to nie tylko transfer biznesu na członka rodziny. To także modele przekazania zarządzania sprawdzonym menadżerom, pracownikom lub wprowadzenie inwestora. Tam, gdzie młodsze pokolenie nie wykazuje zainteresowania prowadzeniem biznesu często rozwiązaniem może być tworzenie fundacji rodzinnej, która będzie profesjonalnie zarządzała majątkiem zabezpieczając członkom rodziny źródło utrzymania.

Opracowanie koncepcji sukcesji to złożony proces wymagający pogodzenia szeregu racji, zachowania delikatności w relacjach rodzinnych, rozsądnego ukształtowania dalszego trwania biznesu bez uszczerbku dla jego samego i relacji rodzinnych. Płynne przejście do nowego etapu życia jest priorytetem przy tego rodzaju zleceniach. Niekiedy jednak taką sukcesję wymuszają nadzwyczajne okoliczności sprawiające, że trzeba działać szybko i bardzo sprawnie.

Planowanie sukcesji firmy wymaga przeprowadzenia audytu prawnego i biznesowego oraz określenie ram prawnych przyszłego zarządzania biznesem. W zależności od przyjętej koncepcji proces sukcesji może obejmować szereg etapów, w których zazębiać się będą problemy utrzymania kontraktów handlowych, relacji pracowniczych i skutków podatkowych.

  1. {number}

    Etap planowania sukcesji firmy

    Im wcześniej decyzja o takich planach zapadnie tym więcej mamy czasu na przeprowadzenie łagodnego, niezauważalnego dla otoczenia transferu firmy. Na tym etapie dokonujemy audytu firmy i uwzględniając aspekty biznesowe, prawne, podatkowe i finansowe przygotujemy optymalny koncept sukcesji, planując poszczególne etapy jego realizacji. 

  2. {number}

    Etap realizacji koncepcji

    W zależności od założeń i uzgodnionej koncepcji etap ten może mieć mniej lub bardzie złożoną strukturę. Całkowicie odmiennie będziemy podchodzili do sytuacji gdy zapadnie decyzja o wprowadzeniu inwestora, sprzedaży części lub całości biznesu lub wydzieleniu osobnych podmiotów i ich „przekazanie” poszczególnym członkom rodziny, od sytuacji, gdy zachowując całość biznesu zmienimy strukturę udziałową oraz strukturę organów zarządzających i nadzorujących. Jeszcze z innym przypadkiem będziemy mieli do czynienia, jeśli sukcesja będzie oparta na utworzeniu fundacji rodzinnej o wniesieniu do niej części lub całości udziałów w dotychczasowym biznesie.    

  3. {number}

    Etap przygotowania projektu umów i rejestracji zmian

    Przygotowania kontraktów zarówno w stosunkach wewnętrznych jak i zewnętrznych wymaga analizy skutków finansowych i podatkowych. W oparciu o zaakceptowaną koncepcję tworzymy umowy, projekty uchwał, przeprowadzamy zgromadzenia wspólników i dokonujemy rejestracji zmian w stosownych rejestrach. W znacznej mierze zakres naszych usług jest podobny do przypadków, w których dochodzi do przekształcenia, podziału czy połączenia spółek.  

  4. {number}

    Etap monitoringu zmian

    Po zakończonych postępowaniach rejestrowych następuje etap, w którym w zależności od przyjętej koncepcji, może być niezbędnym przeprowadzenie całego procesu powiadomienia kontrahentów oraz pracowników w sposób przewidziany prawem, tak aby nie doszło do zakłócenia działalności, a w tym wzajemnych rozliczeń.

Pozostałe specjalizacje

  1. {number}/ {of-number}
    Obsługa prawna / prawo spółek
  2. {number}/ {of-number}
    Umowy
  3. {number}/ {of-number}
    Prawo nieruchomości
  4. {number}/ {of-number}
    Prawo budowlane
  5. {number}/ {of-number}
    Przekształcenia
  6. {number}/ {of-number}
    Zamówienia publiczne
  7. {number}/ {of-number}
    Prawo administracyjne
  8. {number}/ {of-number}
    Odszkodowania
  9. {number}/ {of-number}
    Prawo spadkowe
  10. {number}/ {of-number}
    Wywłaszczenia i zwrot nieruchomości
Maksymalnie 1000 znaków